null De Pe(e)rfect Vaardig methode OU-onderwijsproduct van het jaar 2021

ALG_MicroM_VirtueleKlas_15233_head_large.jpg
De Pe(e)rfect Vaardig methode OU-onderwijsproduct van het jaar 2021
Tijdens de online Dag van het Onderwijs van de Open Universiteit op 17 februari 2022 is de Pe(e)rfect Vaardig methode uitgeroepen tot Onderwijsproduct van het jaar 2021. Dit product was door de faculteiten Onderwijswetenschappen, Psychologie en Rechtswetenschappen voorgedragen.

De Pe(e)rfect Vaardig methode is een online praktijkgerichte en interactieve methode voor vaardighedenonderwijs, via het gebruik van video-verrijkte rubrieken en gestructureerde ondersteuning bij peerfeedback-en reflectieprocessen. Het product is tot stand gekomen door een samenwerking van deze drie faculteiten en het Expertisecentrum onderwijs (ECO) onder leiding van Ellen Rusman. Bij Rechtswetenschappen wordt het product gecombineerd met een serious game waarin studenten zich (online) bekwamen in het geven van een juridische presentatie: een pleidooi als advocaat.

Juryoordeel

De jury had veel lovende woorden voor de Pe(e)rfect Vaardig methode. Het scoorde goed op alle criteria. Het sluit goed aan bij ons onderwijsmodel doordat het een zeer activerende methode is die studenten volledig online en grotendeels zelfstandig aan het werk zet met het toepassen ván en reflecteren óp vaardigheden. Dit gebeurt in eigen tijd en zo vaak als ze zelf willen, hetgeen ook extra handig was in corona-tijd. Daarnaast maakt het (de inspanningen van) medestudenten in een opleiding zichtbaar en hiermee persoonlijker. Het is door de generieke opzet makkelijk te implementeren voor andere vaardigheden en door het intuïtief interactie-ontwerp eenvoudig te gebruiken voor student én docent. Het komt tegemoet aan de problemen die studenten ervaren met het aanleren van praktijkvaardigheden in online afstandsonderwijs. Het betreft een onderwijskundige innovatie op het snijvlak van IT en didactiek, die geboren is uit een ontmoeting van verschillende expertises én een duidelijke behoefte in het hoger onderwijs.

Implementatie

Aan de realisatie en de implementatie van de Pe(e)rfect vaardig methode en de pilots bij Rechten (Open Universiteit en Universiteit Maastricht) en Psychologie hebben de volgende mensen gewerkt:

  • Onderwijswetenschappen: Ellen Rusman, Rob Nadolski, Jeroen Storm, Konstantinos Georgiadis
  • Expertisecentrum onderwijs: Aad Slootmaker, Hub Kurvers, Jeroen Berkhout en (voor de bij RW benodigde game) Monique Korenhof, Sonja van Ingen, Steven Elston, Perry Pintar, Sandra Daems
  • Psychologie: Jannes Eshuis, Stefan Gruijters
  • Rechtswetenschappen OU: Astrid Jordaans, Donald Hellegers, Sander Kole
  • Rechtswetenschappen UM: Natasja van der Meer, Ragna Vranken, Theo Klein

Pilots

De leden van het kernteam zijn direct betrokken bij het uitdenken en tot stand komen van de methode Pe(e)rfect Vaardig (PV) en bijbehorende tooling. Daarnaast hebben verschillende collega’s van de Open Universiteit én de Universiteit Maastricht (UM) een belangrijke bijdrage geleverd aan de pilot-implementaties (o.a. de ontwikkeling van de videomodelvoorbeelden, rubrieken) bij Rechten en Psychologie. Bij Rechten (OU en UM) is daarnaast ook nog een serious game met een interactieve praktijkstage ontwikkeld, die studenten vóór het gebruik van de PV-methode doorliepen.

Projectleider Ellen Rusman nam voor het hele team per betrokken afdeling een oorkonde voor de prijs in ontvangst en een cheque om samen te gaan dineren.

Meer weten over de Pe(e)rfect Vaardig methode? Bekijk de presentatie over de methode op de SURF-onderwijsdagen 2021.


Ellen Rusman