null Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0513
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus verdiep je jouw kennis van, en inzicht in, de bij het ontwerpen van onderwijs gebruikte methodieken, leer-, en instructietheorieën. Op basis hiervan analyseer je een bestaande onderwijssituatie op mogelijkheden tot verbetering via het inzetten van Educational Technology (EdTech). Denk hierbij aan het (her)ontwerpen van een cursus of serious game in een Elektronische leeromgeving. Deze verbetering ontwerp je eerst op papier. Vervolgens verken je het gebruik van onder andere generatieve AI-gereedschappen op hun mogelijkheden om je ontwerp qua vorm én inhoud als EdTech-oplossing te genereren en te implementeren. Deze implementatie test je in een haalbaarheidsstudie. Het doel is om op basis van je ontwerpkennis inzicht te krijgen in (on)mogelijkheden om die kennis met behulp van AI- en EdTech-gereedschappen om te zetten in uitvoerbaar onderwijs. Je eindproduct is een rapport waarin je je analyse, ontwerp, en bevindingen tijdens de haalbaarheidsstudie beschrijft. Je presenteert je eindproduct en EdTech-implementatie aan je medestudenten en docenten.

Leerdoelen
Na het bestuderen van deze cursus:
- Heb je kennis van, en inzicht in, het holistisch 4D model (Reigeluth & An, 2021) voor onderwijsontwerp, het Conversational Framework (Laurillard, 2009), en de Multimedia learning principles (Mayer, 2017)
- Kan je op basis van een analyse van een bestaande onderwijssituatie een (her)ontwerp voor de structuur en inhoud van een onderwijseenheid met multimediale inhoud maken
- Heb je kennis van, en inzicht in, de (on)mogelijkheden om met behulp van generatieve AI de structuur en inhoud van een onderwijseenheid prototypisch te ontwikkelen.
- Kan je een toepasselijke evaluatieopzet ontwerpen, uitvoeren, en rapporteren over jouw bevindingen.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort begeleiding via de digitale leeromgeving: er wordt gebruik gemaakt van de virtuele klas, videocollege, discussiefora en peer-feedback.
Je kunt inhoudelijke vragen aan de docent stellen.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De tentamenvorm die in de cursus wordt gehanteerd is die van de bijzondere verplichting: je werkt gedurende de cursus aan een werkstuk met de rapportage over je analyse, ontwerp en haalbaarheidsstudie. Het door jou ingeleverde werkstuk, de EdTech-implementatie en eindpresentatie worden beoordeeld conform de hiervoor opgestelde rubriek. Je geeft peer-feedback op tenminste twee andere studenten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursusmaterialen bestaan uit studietaken in de digitale leeromgeving, een studieboek en artikelen.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.