null Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0513
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus verdiep je jouw kennis van, en inzicht in, de bij het ontwerpen van onderwijs gebruikte methodieken, leer-, en instructietheorieën. Op basis hiervan analyseer je een bestaande onderwijssituatie op mogelijkheden tot verbetering via het inzetten van Educational Technology (EdTech). Denk hierbij aan het (her)ontwerpen van een cursus of serious game in een Elektronische leeromgeving. Deze verbetering ontwerp je eerst op papier. Vervolgens verken je het gebruik van onder andere generatieve AI-gereedschappen op hun mogelijkheden om je ontwerp qua vorm én inhoud als EdTech-oplossing te genereren en te implementeren. Deze implementatie test je in een haalbaarheidsstudie. Het doel is om op basis van je ontwerpkennis inzicht te krijgen in (on)mogelijkheden om die kennis met behulp van AI- en EdTech-gereedschappen om te zetten in uitvoerbaar onderwijs. Je eindproduct is een rapport waarin je je analyse, ontwerp, en bevindingen tijdens de haalbaarheidsstudie beschrijft.


Leerdoelen
Na het bestuderen van deze cursus:
- heb je kennis van verschillende ICT-integratiemodellen.
- heb je kennis van de verschillen tussen deze modellen en hun toepasbaarheid.
- heb je kennis van ethische aspecten rond het invoeren van ICT middelen in het onderwijs.
- heb je kennis van verschillende ICT-technologieën en nieuwe trends en de wijze waarop deze ingezet kunnen worden binnen een ontwerp.
- kun je bij een zelfgekozen onderwijsprobleem een ICT-integratiemodel kiezen en op basis daarvan een ontwerp schrijven.
- kun je een toepasselijke onderzoeks/evaluatiemethode ontwerpen, voortbouwend op kennis uit de onderzoekspractica in het schakelprogramma.
- kun je ontwerpen op basis van een andere dan het zelfgekozen ICT-integratiemodel kritisch analyseren en er feedback op geven.
- kun je de ontvangen feedback verwerken in het eigen ontwerp.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 11 augustus 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 11 augustus 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2024.

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort begeleiding via de digitale leeromgeving: er wordt gebruik gemaakt van de virtuele klas, videocollege, discussiefora en peer-feedback.
Je kunt inhoudelijke vragen aan de docent stellen.

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Tentamentoelichting

De tentamenvorm die in de cursus wordt gehanteerd is die van de bijzondere verplichting: je werkt gedurende de cursus aan de rapportage over je analyse, ontwerp en haalbaarheidsstudie.

Cursusmateriaal


Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.