Ontwerpen van onderwijs
-
Onderwijswetenschappen
-
OM0113
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
Inhoud
Deze cursus is in co-creatie met studenten ontworpen.
Gedurende de cursus krijg je een brede oriëntatie op ontwerpmodellen en leer je op een systematische manier onderwijs te ontwerpen. Daarnaast word je aangezet werk te maken van expliciteren en verfijnen van je opvattingen als onderwijskundig ontwerper. Hiertoe kun je kiezen uit meerdere ontwerpaanpakken waarin je je kunt ontwikkelen.
Dit kan, bijvoorbeeld, een traject zijn waar onderwijs ontworpen wordt volgens het Four-Component Instructional Design (4C/ID)-model van Van Merriënboer. Je kunt ervoor kiezen om volgens Design Thinking methodiek of volgens Educational Design Research (EDR of DBR) een reëel onderwijsprobleem aan te pakken. Welke aanpak je ook kiest, je bestudeert de ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het model en leert de ontwerpstappen van het model toe te passen bij het realiseren van een concreet onderwijsontwerp.
Leerdoelen
Als je deze cursus hebt afgerond:
- heb je een professionele identiteit als onderwijskundig ontwerper gearticuleerd en een onderbouwde visie op goed onderwijs ontwerpen geformuleerd;
- heb je kennis van en inzicht in (de theorie achter) belangrijke onderwijs ontwerpmodellen en actuele ontwikkelingen daarbij
- kun je omschrijven wat het 4C/ID-model, Ontwerpgericht Onderzoek (OGO) en Design Thinking (DT) inhouden, de belangrijkste componenten uit de modellen benoemen en per component de voornaamste toegepaste ontwerpprincipes herkennen en beschrijven;
- kun je de belangrijkste principes van of het 4C/ID-model/OGO/DT beredeneerd toepassen op basis van jouw visie op goed onderwijs ontwerpen;
- kun je reflecteren op het toepassen van je visie op goed onderwijs ontwerpen op het ontwerpprobleem, het gemaakte ontwerp, gemaakte keuzes binnen het ontwerp en de bruikbaarheid en haalbaarheid van het ontwerp voor de specifieke probleemcontext;
- kun je in een persoonlijke reflectie jouw leerervaringen tijdens de cursus evalueren, je leerbehoeften beschrijven en bronnen noemen die kunnen dienen om die behoeften te realiseren.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Begeleidingsvorm
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Cursusmateriaal
- Een hoofdstuk uit de derde herziene druk van het boek Onderwijswetenschappen als ontwerpwetenschap van Valcke.
- Studietaken in de digitale leeromgeving.
- Additionele artikelen.