null Bodem en water: een stroomgebiedbenadering

Bodem en water: een stroomgebiedbenadering

  • Natuurwetenschappen
  • NB1922
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Voldoende én schoon water plus een gezonde bodem. Het is geen gemakkelijke opgave; we leven immers met velen in een kwetsbare delta. Inmiddels lopen we in een sterk veranderend klimaat steeds meer tegen de grenzen van het bodem-watersystem aan. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met wateroverlast in woonwijken, droogteschade in de landbouw, ophoging van stortplaatsen, daling van veenbodems en zeespiegelstijging? Daarom willen overheden water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de ruimtelijke inrichting van ons landschap. In deze natuurwetenschappelijke cursus leer je de basis van de aardwetenschappen om te begrijpen hoe, waar en waarom bodem en water zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je start dicht bij huis: je bestudeert het landschap om je heen, en vergelijkt dat met bodem-watersystemen in Nederland en Vlaanderen. Daarbij werk je steeds vanuit een stroomgebiedbenadering. Je komt op deze wijze ook in aanraking met het onderzoek naar landgebruik-transities van jouw docenten. Daarmee leer je allerhande vragen oplossen als: Hoe kunnen we duurzaam omspringen met de beperkte drinkwatervoorraden? Hoe kan water het landschap vormgeven? Hoe kan de interactie tussen bodem en water benut worden om het risico op droogte en overstromingen te verkleinen of zelfs te voorkomen? Hoe groot is de impact van menselijk ingrijpen op het bodem-watersysteem? Je leert naar deze maatschappelijke opgaven kijken vanuit wereldwijd perspectief: de Sustainable Development Goals (SDG’s). Je opgedane kennis en inzichten toetsen we met een DGT-tentamen (meerkeuze en open vragen). Als tentamenopdracht (factsheet) ontrafel je de dynamiek van een van deze opgaven naar keuze in het bodem-watersysteem en presenteer je je bevindingen in een op de maatschappij gericht factsheet. Daarbij leer je ‘open data’-sets te gebruiken om aan de hand van indicatoren een analyse te maken.

Leerdoelen
Na het bestuderen van deze cursus kun je, met ondersteuning, bijdragen aan het in kaart brengen van een milieuwetenschappelijk vraagstuk, en dit probleem nader definiëren (diagnosecompetentie). Eveneens kun je, met ondersteuning, bijdragen aan het onderzoeken van een milieuvraagstuk vanuit een natuurwetenschappelijke invalshoek en de rapportage daarover aan het milieuwerkveld (onderzoekscompetentie). Daarnaast heb je inzicht gekregen in de samenhang tussen de verschillende deelsystemen (met name bodem, oppervlaktewater en grondwater) en, in het bijzonder, de wijze waarop ze interageren. Je bent dan ook in staat om een natuurwetenschappelijk fenomeen in het bodem-watersysteem te beschrijven en te verklaren.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Voorkennis

Voor het volgen van deze propedeusecursus wordt enige inhoudelijke kennis van milieuvraagstukken en van de natuurlijke processen die zich op aarde afspelen sterk aanbevolen. Deze onderwerpen komen aan bod in de cursussen Aarde, mens en milieu 1 en 2, en Milieuwetenschappen en duurzame ontwikkeling. Je hebt enige basiskennis nodig van de natuurwetenschappelijke disciplines wiskunde, scheikunde en natuurkunde om de cursus binnen de gegeven studietijd met een voldoende te kunnen afronden.
Leesvaardigheid in het Engels is noodzakelijk.

Wiskundige voorkennis kun je opdoen met de propedeusecursus Wiskunde voor milieuwetenschappen (NB0302). Indien je deze cursus niet hebt afgerond, kun je je voorkennis toetsen met de diagnostische toets van deze cursus en eventueel opfrissen met de bijgeleverde basiskennis.

Voorkennis van natuur- en scheikunde kun je opdoen met de propedeusecursussen
‘Natuurkunde voor milieuwetenschappen’ (NB1002) en ‘Scheikunde voor milieuwetenschappen 1’ (NB0502).

Begeleidingsvorm

Via de cursussite in de online leeromgeving kun je inhoudelijke vragen stellen aan je medestudenten. De docent organiseert een begeleid studietraject in kwartiel 4(april tot juli). In dit kwartiel is er een werkcollege op de Themadag Milieuwetenschappen te Utrecht. Daarnaast zijn er twee online werkcolleges die je kunt bijwonen via de cursussite in de online leeromgeving. Enkele weken voorafgaand aan het digitale groepstentamen (DGT) van deze cursus organiseert de docent een workshop waarin je de opdrachtuitwerking (factsheet) kunt presenteren (de data vind je in de online leeromgeving).

Docenten

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met meerkeuzevragen en open vragen en een opdracht.

Tentamentoelichting

Je dient je zélf tijdig aan te melden voor een tentamen.

De opdracht bestaat uit een presentatie aan je medestudenten tijdens een van de online workshops van de conceptversie van je factsheet. Je gebruikt de verkregen feedback om je definitieve factsheet in te dienen als uitwerking van de tentamenopdracht. Je meldt je minimaal 2 weken voorafgaand van de workshop aan via de cursussite

Tentamendata

Digitaal groepstentamen: 08-07-2025 19:00.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit de taken in de online leeromgeving die verwijzen naar een handboek.

Mediagebruik

Bij deze cursus wordt gebruikgemaakt van enige Engelstalige casuïstiek. De studietaken bevatten links naar websites, documentaires, reportages en documenten.

Digitale leeromgeving

Je start iedere cursus op de cursussite in de online leeromgeving (www.ou.nl/mijnOU). Je vindt daar de structuur van de cursus, de studietaken en een groot deel van het cursusmateriaal. Ook vind je daar voorbeeldtentamens, de opgenomen colleges (indien beschikbaar) en de communicatie met de docent en medestudenten via het forum met vragen en antwoorden.