null Met eye-trackingbril de klas beter in de gaten leren houden?

OW_EyeTracking_15002_head_large.jpg

Met eye-trackingbril de klas beter in de gaten leren houden?

Welke leerlingen geef je aandacht? Op wie zou je misschien meer moeten letten? Wat heb je als docent wél in de gaten dat er in klas gebeurt, en wat ontgaat je? Met een oortje en een speciale bril die oogbewegingen meet, kunnen docenten in de toekomst mogelijk in real-time gecoacht worden bij beter klassenmanagement.

Een effectieve les vraagt om een positief leerklimaat om de leerprestaties van leerlingen te bevorderen. Om dat te bereiken moet een docent verschillende klassensituaties goed kunnen waarnemen en snel interpreteren. Vaak is dat knap lastig, niet alleen voor beginnende maar ook voor veel ervaren docenten. Eye-trackingtechnologie kan daarbij helpen, denken promovenda en docent onderwijskunde Sharisse van Driel en professor Halszka Jarodzka van de Open Universiteit.

Een oortje en een eye-tracking bril

Eerder ontwikkelde de Open Universiteit samen met Fontys Lerarenopleiding in Sittard de EarCoach app. Die app maakt het mogelijk maakt om direct tijdens het lesgeven via een oortje feedback te geven. Van Driel en Jarodzka gaan nu een stap verder en onderzoeken nu of het mogelijk is het direct feedback geven te combineren met eye-tracking technologie.

Real-time coaching

Door op afstand via de bril mee te kijken door de ogen van de docent kan een coach in real-time of achteraf terugkoppeling geven via het oortje. De coach ziet niet alleen wat de docent ziet, maar door de informatie over de oogbewegingen ook specifiek waar hij/zij naar kijkt. Hierdoor leert de docent welke (vaak onbewuste) processen een rol spelen bij een geslaagde kennisoverdracht. Verder onderzoek is nog nodig, maar de techniek bleek wel al goed te werken en een goed beeld te geven van het kijkgedrag van de docent. Eerste analyses laten zien dat coaching op basis van de informatie uit de bril invloed kan hebben op de kwaliteit van het klassenmanagement.

Best practice en inspirerend voorbeeld

Het onderzoek is opgenomen als best practice door het Versnellingsplan, een samenwerking van 39 universiteiten en hogescholen die werken aan kansen van digitalisering voor het hoger onderwijs in Nederland. Het versnellingsplan noemt het eye-trackingproject een inspirerend voorbeeld van een onderwijsinnovatie met ICT die realistisch toepasbaar is. Doel van het onderzoek was om te zien of eye-tracking als coachingsinstrument gebruikt kan worden in opleidingstrajecten voor docenten. De docent draagt dan tijdens de les een eye-trackingbril, met een camera in het montuur die vanuit het gezichtspunt van de docent een opname maakt van de les. De bril registreert daarbij ook de oogbewegingen van de docent.

Meer best practices? Kijk op de website van het Versnellingsplan.

Meer informatie over de Ear Coach app en gratis download

Kijk voor meer informatie over Ear Coach op de Ear Coach website. De app is beschikbaar voor zowel iOS als voor Android en kan gratis gedownload worden in de gebruikelijke app stores. De app is ontwikkeld door Fontys Lerarenopleiding Sittard en de Open Universiteit in opdracht van de Academische Opleidingsschool Limburg.