null Strategie van organisaties

Strategie van organisaties

  • Managementwetenschappen
  • MB1212
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus gaan we dieper in op het belang van het slim afstemmen van de strategieën van organisaties op hun omgeving en interne mogelijkheden. We willen je voorzien van de nieuwste kennis over strategische theorieën en concepten, en je in staat stellen deze kennis toe te passen op praktische vraagstukken en cases.

De legitimiteit en continuïteit van organisaties zijn sterk verbonden met de waarde die ze bieden aan hun klanten. Vooral in tijden van crisis is het van essentieel belang dat organisaties hun strategische positie en klantbenadering heroverwegen. Denk hierbij aan veranderingen in technologie, het gedrag van consumenten, de invloed van internet en sociale media, globalisering, financiële uitdagingen, economische recessies, en kwesties met betrekking tot milieu en duurzaamheid. Binnen deze dynamische omgeving moeten organisaties hun succes en relevantie verdedigen. Strategische beslissingen spelen hierbij een cruciale rol, omdat ze het verschil kunnen maken tussen succes en het verliezen van bestaansrecht.

Gaat het in de organisatiekunde om het inrichten van de organisatie, zo staat binnen de strategie het bepalen van de koers centraal: het uitzetten van een route om specifieke doelen te bereiken. Voor het bepalen van doelen en het uitstippelen van een strategie is een grondige analyse nodig van de kansen en bedreigingen in de omgeving en de sterke en zwakke punten binnen de organisatie. Deze cursus gaat uitgebreid in op zowel externe als interne analyses en laat je zien wat daarbij komt kijken. We behandelen onderwerpen als ‘business-level strategy’ en ‘competitive rivalry’ tijdens de strategieformulering. Tot slot besteden we aandacht aan de strategie-implementatie in de organisatie, omdat het nastreven van een bepaalde strategie afhangt van de inzet van mensen en middelen.

Na afloop van de cursus heb je een diepgaand begrip van strategisch denken en handelen in de context van hedendaagse organisaties.

Aanmelden

Aanmelden voor deze cursus is (nog) niet mogelijk.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.

Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus(sen) met code MB1202 en B08221 en met de cursus(sen) B08211 en B27211 Inleiding strategie en de cursus B08113 OUX: Strategie en algemene economie voor management. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

De cursus is bedoeld als een allereerste kennismaking met strategie. Passieve kennis van de Engelse taal (het boek is Engelstalig) is vereist.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort standaardbegeleiding: inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent.

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een tekstboek: Whittington- Exploring strategy text and cases- 13e editie, 2023.
De cursussite vormt de leidraad bij het bestuderen van de cursus.