MAMW_Duurzaam_Resource_Management_head_large.jpg

Master Management afstudeerrichting Duurzaam human resource management

Duurzaamheid is tegenwoordig een cruciaal topic voor organisaties. De zeventien Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties geven hierbij handvatten voor de omgang met mensen, milieu en met economie en samenleving. Dat geldt ook voor het personeelsbeleid van organisaties; hoe draagt dat beleid bij aan duurzaamheid? Duurzaam HRM richt zich op de personeelsvraagstukken van organisaties en hoe hiermee om te gaan, zodat het bijdraagt aan een duurzamere toekomst, voor mens, planeet en de organisatie zelf.

Niet langer is alleen economisch succes belangrijk, maar ook het milieubewustzijn en de sociale verantwoordelijkheid die organisaties dragen. Keuzes van vroeger zijn niet langer vanzelfsprekend de keuzes van vandaag. Om een duurzamer HRM-beleid te kunnen voeren, is een duurzamer businessmodel nodig: duurzaamheid moet in het DNA van de organisatie komen en gaan leven. Dit vraagt een grote aanpassing van organisaties, die gewend waren zich vooral te richten op financieel-economische doelen, vertaald in productiviteit en het tevredenstellen van aandeelhouders. Het betekent dus een ware transitie in organiseren en werken.

Impact van duurzaam HRM

Duurzaam HRM kan aan deze transitie bijdragen en impact hebben op verschillende niveaus: op het personeelsbeleid intern bij de organisatie (welk relatief belang wordt gehecht aan gezondheid, welzijn, ontwikkeling en productiviteit van de medewerkers?), op het strategische niveau van de organisatie (als businesspartner; hoe relateren de doelen die de organisatie nastreeft en afweegt aan het beleid?), maar ook op hoe dit alles uitpakt voor de werknemers individueel en wat dit betekent voor het gedrag van leidinggevenden en het management op de werkvloer.

Uitdagingen voor de HR-professional

Dit betekent dus nogal wat voor de moderne HR-professional. Deze krijgt te maken met nieuwe technologieën en nieuwe vormen van samenwerking (met verschillende stakeholders) met potentieel tegengestelde belangen, vaak zelfs over de grenzen van de eigen organisatie heen. De uitdaging is dan ook om deze te leren managen, met oog voor de menselijke maat en  de verschillen tussen de mensen op de werkvloer.

Opleidingsschema master Managementwetenschappen