null Lezing: De invloed van emoties bij het leren lezen van volwassenen

CW_Letterkunde_12163_head_large.jpg
Leren
Lezing: De invloed van emoties bij het leren lezen van volwassenen
Op 16 januari 2018 gaf Paula Gouw een lezing over de invloed van emoties bij het leren lezen van volwassenen en wat minder goed kunnen lezen met je doet. De lezing werd gegeven in studiecentrum Eindhoven.

Laaggeletterdheid

Maar liefst 2,5 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven, en/of rekenen. In de leeftijdsgroep tussen de 16 en 65 jaar gaat het om 1,3 miljoen Nederlanders die moeite hebben met taal. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is tweederde van deze mensen van Nederlandse afkomst. Schaamte, angst, onbegrip en voor dagelijkse bezigheden afhankelijk zijn van anderen. Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen. Wanneer je informatie niet goed begrijpt, is de kans groot dat je minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond bent dan mensen die wel goed kunnen lezen. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan en je hebt minder grip op je geldzaken en gezondheid.

Wat minder goed kunnen lezen met je doet

Laaggeletterdheid is een probleem vinden wij. Maar vinden mensen die moeite hebben met lezen dit zelf ook? Waarom neemt niet iedereen deel aan een cursus? Wat is de rol van ervaringen in het verleden? Hoe kun je makkelijk meten of iemand laaggeletterd is door alleen naar de oogbewegingen te kijken? Deze lezing laat zien wat minder goed kunnen lezen met je doet, wat docenten kunnen doen, wat de rol van emoties is en hoe je met oogbewegingen kunt zien hoe iemand leest.

Over Paula Gouw

Paula Gouw is buitenpromovendus Onderwijswetenschappen bij het Welten-instituut van de Open Universiteit. Zij doet onderzoek naar problemen, barrières en emoties die volwassenen ervaren bij het leren lezen op latere leeftijd.