null AppLab

AppLab

  • Informatica
  • IB2602
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Voor de app maak je gebruik van moderne technieken, zoals op dat moment gebruikelijk (momenteel o.a.: reactive, realtime gedistribueerde database, view/data binding, en webservices). Je werkt in groepen aan de app, gebruikmakend van een modern broncodesysteem (GitLab). In AppLab maak je ook actief gebruik van Continuous Integration (CI) en Continuous Delivery (CD), waardoor de gemaakte code automatisch getest en verspreid kan worden.
We gebruiken een tweetal manieren van werken uit de start-upwereld: ‘release early, release often’ (om snel feedback te krijgen en je plannen aan te passen) en ‘fail early, fail fast’ (realiseer het meest risicovolle eerst zodat je weet of het zin heeft om door te gaan). Je krijgt van de docenten actief feedback op de code en manier van werken door middel van de peerreview functionaliteiten van het gebruikte broncodesysteem. Je start met een al ingerichte broncodesysteem-omgeving met voorgegeven basisapp met genoemde technieken. Zo kun je snel aan de slag en je concentreren op het realiseren van jullie eigen app. In AppLab leer je om in de praktijk tijdsefficiënt een moderne app te maken.

Leerdoelen
Na bestudering van deze cursus kun je:
- werken in een team met ondersteuning van een modern source code beheersysteem,
- efficiënt nieuwe technieken, frameworks en bibliotheken evalueren en gebruiken,
- ‘moderne’ apps van voor tot achter en van begin tot eind ontwikkelen,
- in een praktijksetting codekwaliteit realiseren en waarborgen.

Ingangseisen

Aanmelden voor deze cursus is mogelijk als je:
- de volgende cursussen conform je online studiepad hebt afgerond, dan wel hebt vrijgesteld gekregen: Geavanceerd objectgeoriënteerd programmeren (IB0902), Logica, verzamelingen en relaties (IB0402), Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen (IB1002), Objectgeoriënteerd programmeren (IB1102), en Relationele databases (IB0302); en daarnaast
- minimaal ingeschreven bent voor de volgende cursussen en deze grotendeels bestudeerd hebt: Datastructuren en algoritmen (IB1502) en Software testen (IB3202) conform je online studiepad.

Toelichting aanmelden

De cursus wordt eenmaal per academisch jaar aangeboden.

Voorkennis

We adviseren om cursus IB3112 Software engineering vóór deze cursus te doen. IB3112 Software engineering is namelijk een meer inleidende cursus die een brug creëert tussen theorie vanuit de propedeuse en de praktijk (ontwerpen en programmeren van grotere softwareprojecten in teamverband). Die cursus is dan ook een passende voorbereiding voor AppLab waarin je samen met andere studenten met meer technische kennis aan een groter project samenwerkt.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bijeenkomsten en rechtstreekse hulp van docenten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Studiedag Informatica en Informatiekunde Utrecht, onder voorbehoud
Kwartiel 3 - begeleider: dhr.dr. F. van den Broek
1 vrij 14-02-2025 / Domstad Utrecht / 17.45-18.45 uur en 19.00-20.00 uur
Tijdig aanmelden via: ou.nl/inf-studiedag

Online-bijeenkomsten
Kwartiel 3 en 4 - begeleider: dhr. F. van den Broek
2. do 20-02-2025 / 19.30-21.00 uur
3. do 27-02-2025 / 19.30-21.00 uur
4. do 13-03-2025 / 19.30-21.00 uur
5. do 03-04-2025 / 19.30-21.00 uur
6. do 15-05-2025 / 19.30-21.00 uur
7. do 05-06-2025 / 19.30-21.00 uur
8. do 19-06-2025 / 19.30-21.00 uur
9. do 03-07-2025 / 19.30-21.00 uur





Docenten

Dhr. dr. F. van den Broek (examinator) en dhr. dr. J. Moerman (plv examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Een belangrijk onderdeel van dit vak is het zelf, efficiënt aanleren van nieuwe technologieën, daarom wordt er geen verder materiaal vanuit de cursus beschikbaar gesteld, buiten wat in de bijeenkomsten wordt besproken. In plaats daarvan bespreken we technieken om zelf informatie te zoeken en om vervolgens de waarde van gevonden informatie in te schatten.

Digitale leeromgeving

De online leeromgeving wordt bij dit vak voornamelijk gebruikt om initiële informatiemails te sturen. Voor de rest van het vak gebruiken we allerlei andere manieren om onderling en met de docenten te communiceren.