null Academische vaardigheden voor informatiekunde

Academische vaardigheden voor informatiekunde

  • Informatiekunde
  • IB0004
  • 10 EC
  • Vanaf € 768

Inhoud

Deze cursus wordt aangeboden als onderdeel van de bachelor Informatiekunde, evenals voor de premaster Business Process Management en IT. In deze cursus ga je actief aan de slag om een academische mindset te ontwikkelen en kennis en competenties te verwerven om zelfstandig wetenschappelijk onderzoek op bachelor niveau te kunnen verrichten. Het verwerven van onderzoeksvaardigheden is van cruciaal belang voor het behalen van een academische bachelor- of mastertitel. De kennis en competenties die deze cursus beoogt, zijn verdeeld in zeven opeenvolgende leereenheden:

1. De aard van wetenschappelijke kennis op het gebied van informatiesystemen
2. Onderzoeksvraag en doelstelling
3. Literatuuronderzoek I: zoeken en selecteren
4. Literatuuronderzoek II: synthese en argumentatie
5. Methodologie I: onderbouwing van de onderzoeksaanpak en methodologische kwesties
6. Methodologie II: het ontwerpen van enquêtes en interviewgidsen
7. Discussie, conclusies en aanbevelingen

Premaster Business Porcess Management and IT
De premaster Business Process Management and IT wil een brug slaan tussen hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Heb je de premaster succesvol afgerond, dan heb je voldoende academische bagage voor het starten van de master Business Process Management and IT en ben je rechtstreeks toegelaten. De premaster is bedoeld voor studenten die wel een hbo-vooropleiding hebben, maar geen universitaire bachelor en/of universitaire master hebben afgerond. De afgeronde hbo-opleiding (CROHO-geregistreerd) hoeft niet inhoudelijk verwant te zijn aan de masteropleiding. Echter, wanneer je een meer verwante vooropleiding hebt, of werkervaring hebt met betrekking tot het inhoudsgebied van de beoogde master, zul je de masteropleiding makkelijker kunnen volgen.
In deze cursus ben je actief bezig met het ontwikkelen van een academische mindset en het verwerven van competenties en kennis om zelfstandig academisch onderzoek te verrichten.

Het doel van de cursus is:
Het verwerven van competenties en kennis om zelfstandig academisch onderzoek te verrichten op bachelorniveau in het vakgebied van de informatiekunde.

Na bestudering van deze cursus kun je:
• de aard van wetenschappelijke kennis herkennen
• een probleem analyseren en beschrijven en een onderzoeksdoelstelling formuleren
• zelfstandig academische literatuur opzoeken, selecteren en analyseren
• een geschikte onderzoeksmethode selecteren en de keuze verantwoorden
• een wetenschappelijk argument schrijven.

Ingangseisen

Als je de bachelor Informatiekunde volgt, kan je aanmelden voor deze cursus wanneer je minimaal 60 EC behaald hebt in de bacheloropleiding Informatiekunde, waaronder Basis academische vaardigheden voor Informatiekunde (IB4902), of Basis academische vaardigheden (MB0612) of diens voorganger.

Als je deze cursus volgt in het kader van de premaster BPMIT, moet je minimaal een afgeronde hbo-bacheloropleiding (240 EC) hebben. Je vraagt toelating aan tot de premaster BPMIT via https://www.ou.nl/studieaanbod/smabpm.

Deze administratieve toelatingsprocedure is voor elke student gelijk, ongeacht de vooropleiding. Zie voor meer informatie www.ou.nl/toelating.

Vraag je minder dan 4 weken voorafgaand aan de start van de cursus toelating tot de premaster BPMIT aan, dan kunnen we niet meer garanderen dat je je nog tijdig kunt aanmelden voor de cursus die start in kwartiel 1 en 3.

Toelichting aanmelden

Deze cursus wordt tweemaal per academisch jaar aangeboden.

Aanmelden voor de cursus als onderdeel van de bachelor Informatiekunde:

Aanmelden voor deze cursus is mogelijk als je minimaal 60 EC behaald hebt in de bacheloropleiding Informatiekunde, waaronder Basis academische vaardigheden voor Informatiekunde (IB4902), of Basis academische vaardigheden (MB0612) of diens voorganger.

Aanmelden voor de cursus als onderdeel van de premaster BPMIT:

Aanmelden voor deze cursus is een aparte handeling en pas mogelijk zodra je formeel bent toegelaten tot de premaster BPMIT en de toelatingsbeschikking hebt ontvangen.

Voorkennis

De leerstof is Engelstalig. Passieve beheersing van de Engelse taal is daarom nodig. Werkstukken mag je naar keuze in het Engels of in het Nederlands schrijven. Er wordt verwacht dat je in korte tijd(Engelstalige) literatuur kunt doornemen en dat je bereid bent om elke week circa 13 uur te studeren. Verder is er geen specifieke voorkennis vereist.

Begeleidingsvorm

Zeven online bijeenkomsten en feedback op opdrachten.

Begeleidingsbijeenkomsten


online-bijeenkomsten
Kwartiel 1 - meerdere docenten
1. ma 02-09-2024 / 20.00-21.00 uur
2. ma 23-09-2024 / 20.00-21.00 uur
3. ma 14-10-2024 / 20.00-21.00 uur
4. ma 04-11-2024 / 20.00-21.00 uur
5. ma 25-11-2024 / 20.00-21.00 uur
6. ma 16-12-2024 / 20.00-21.00 uur
7. ma 27-01-2025 / 20.00-21.00 uur

u>online-bijeenkomsten
Kwartiel 3 - meerdere docenten
1. ma 10-02-2025 / 20.00-21.00 uur
2. di 04-03-2025 / 20.00-21.00 uur
3. ma 24-03-2025 / 20.00-21.00 uur
4. ma 14-04-2025 / 20.00-21.00 uur
5. di 06-05-2025 / 20.00-21.00 uur
6. ma 26-05-2025 / 20.00-21.00 uur
7. ma 30-06-2025 / 20.00-21.00 uur

Docenten

Alle docenten van de vakgroep Informatiekunde en BPMIT.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De tentamenvorm betreft een individueel portfolio van opdrachten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus kun je je wenden tot de studieadviseurs van de master Business Process Management and IT via studieadvies.informatiekunde@ou.nl.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit:
- Tekstboek: Recker, J. (2021). Scientific Research in
Information Systems: A Beginner’s Guide. Springer (2nd edition). https://doi.org/10.1007/978-3-030-85436-2
- Brightspace dat de leidraad vormt voor de cursus met:
o leerdoelen
o aanvullend studiemateriaal (artikelen) over onderwerpen die niet in het tekstboek aan bod komen
o opdrachten.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de online leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.