null Hoe effectief is een online escaperoom voor het verbeteren van financiële geletterdheid?

INF_OnlineBanking_SvenKiljan_12178_head_large.jpg

Hoe effectief is een online escaperoom voor het verbeteren van financiële geletterdheid?

Uit het PISA-onderzoek blijkt dat de financiële geletterdheid van 15-jarigen in veel Europese landen de wensen overlaat. Het is dan ook logisch dat men naar het onderwijs kijkt voor een oplossing. Kan een educatieve game hierbij helpen? Kenneth De Beckker maakte deel uit van een team dat in vier landen onderzoek deed om deze vraag te beantwoorden.

De Financiële Escape Room

De onderzoekers maakten gebruik van een online Financiële Escape Room die in een eerder onderzoeksproject was ontwikkeld. In deze game kruipen de spelers in de rol van bankrover. Om bij de kluis te komen en om deze te openen, moeten ze financiële raadsels oplossen. Deze raadsels bestaan uit opdrachten zoals rente- en kansberekening, het beheren van bankrekeningen en het omgaan met spaartegoeden. Wanneer spelers het antwoord niet weten, kunnen ze de benodigde informatie opzoeken en - zo is de bedoeling - ervan leren. Het onderzoeksteam onderzocht of het spelen van die game daadwerkelijk een effectieve manier is om financiële kennis te vergroten. Dit gebeurde in vier landen: België (Vlaanderen), Italië, Estland en Slowakije. Aan het onderzoek deden 2200 vijftienjarigen mee, verdeeld over een controlegroep die pas na afloop van het experiment toegang kreeg tot de game en een onderzoeksgroep die tijdens het experiment blootgesteld werd aan de game.

Vooruitgang over de hele linie, maar flinke verschillen tussen groepen

De onderzoekers stelden vast dat de game in het algemeen leidde tot meer financiële geletterdheid, vergelijkbaar met de resultaten van traditionele lesmethoden. Toch waren er wel duidelijke verschillen zichtbaar tussen de landen. In Estland was de toename in kennis het kleinst, terwijl die in België het grootst was. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het startniveau van financiële geletterdheid in België laag was in vergelijking met de andere drie landen. Ook op andere gebieden waren er verschillen in effectiviteit. Jongens, moedertaalsprekers en leerlingen met jongere en oudere broers of zussen haalden meer voordeel uit de game. Vooral in België en Slowakije was de game effectiever voor jongens, terwijl in België moedertaalsprekers de meeste vooruitgang boekten. In Italië en Slowakije waren het leerlingen met een lagere socio-economische achtergrond die relatief veel profijt hadden van de game.

Conclusie van de onderzoekers

De onderzoekers concluderen dat een online game vanwege de lage kosten, het gebruiksgemak, de beperkte belasting van docenten en de korte tijdsduur een effectieve manier kan zijn om de financiële geletterdheid van leerlingen te verbeteren. Dit biedt kansen voor het onderwijs om de PISA-scores te verbeteren. Ze wijzen echter ook op het belang van het aanpassen van de interventies aan land specifieke factoren en culturele verschillen om de effectiviteit verder te vergroten.

De game zelf proberen?

De Financial Escape Room is beschikbaar voor scholen en geïnteresseerden. Ervaar zelf hoe de game werkt!