null Teacher Learning Groups binnen de lerarenopleiding

OW_EAPRIL_12929_head_large.jpg
Teacher Learning Groups binnen de lerarenopleiding
Het belang van sociaal leren voor de professionele ontwikkeling van leraren-in-opleiding wordt steeds meer erkend. Steeds vaker nemen lerarenopleidingen sociaal leren op in hun curriculum, bijvoorbeeld door studenten te betrekken bij Teacher Learning Groups (TLG’s). TLG’s zijn groepen van (aanstaande) leraren en hun opleiders die samen onderzoek doen naar praktijkgerichte vraagstukken. Hoe zet je zo’n groep op? En hoe begeleid je ze? Tijdens de VELON-conferentie op 17 en 18 maart 2022 in Brugge geven onderzoekers tips.

Waarom Teacher Learning Groups?

Het doel van een TLG is ervoor te zorgen dat alle deelnemers samen leren. Voor de leraren-in-spe betekent dit dat ze hun sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen, maar deelname aan een TLG kan ook voorkomen dat ze zich geïsoleerd voelen en de motivatie voor hun studie verliezen. Dat leren in zo’n groep gaat echter niet vanzelf. Rosanne Hebing (Iselinge Hogeschool) en Emmy Vrieling-Teunter zijn op zoek gegaan naar ontwerpprincipes voor het faciliteren van studenten in TLG’s.

Hoe ontwerp je Teacher Learning Groups?

Op basis van een reviewstudie en een motivatiestudie hebben de onderzoekers zeven ontwerpprincipes voor TLG’s gedefinieerd. Principes die belangrijk zijn voor de motivatie van studenten om te leren in een TLG en die als uitgangspunt kunnen dienen voor het begeleiden van zo’n groep. De ontwerpprincipes zijn 1) autonome inhoudelijke keuzes; 2) nieuwe kennis; 3) delen, ondersteunen van sociale vaardigheden; 4) persoonlijke doelen; 5) autonome keuzes op het gebied van samenwerking; 6) scaffolding; 7) gelijkheid in een informele sfeer. Hebing en Vrieling-Teunter lichten de principes en hun bevindingen toe tijdens een presentatie op de VELON conferentie in maart in Brugge.

Wat betekent dat voor de begeleiding van Teacher Learning Groups?

De studies hebben aanknopingspunten opgeleverd voor het begeleiden van TLG’s. Zo blijkt bijvoorbeeld het onderscheid tussen homogene en heterogene lerarengroepen belangrijk als het gaat om studentmotivatie. Bij homogene TLG’s zijn het delen van ervaringen, de steun van peers en gevoelens van verbondenheid belangrijk en relatief eenvoudig te faciliteren. Heterogene TLG’s, daarentegen, bieden studenten mogelijkheden om sociale vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. Hierbij is het belangrijk dat lerarenopleiders als scaffolders optreden.

Rosanne Hebing (Iselinge Hogeschool) en Emmy Vrieling-Teunter presenteren hun bevindingen en adviezen tijdens de VELON-conferentie die plaatsvindt op 17 en 18 maart in Brugge. Kijk voor meer informatie op de conferentiesite.

Zie ook de website van de e-werkplaats netwerkleren en studentenwelzijn.