null Introductie in de gezondheidswetenschappen

Introductie in de gezondheidswetenschappen

  • Gezondheidswetenschappen
  • GB0002
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Je maakt kennis met de belangrijkste kernbegrippen, theorieën en methoden die de basis vormen van de Nederlandse volksgezondheid en de gezondheidszorg. Ook maak je kennis met de belangrijkste systemen van het menselijk lichaam. Je krijgt inzicht in de indicatoren en maten voor het meten van (volks)gezondheid en ziekte, je leert de basisprincipes van preventie binnen de volksgezondheid en zorg en je krijgt inzicht in de principes van gezondheidsbevordering. Ook leer je de basisprincipes van infectieziektenbestrijding en screening van gezondheidsrisico’s. Tot slot krijg je inzicht in de organisatie, financiering, sturing en kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland.

Deze cursus geeft je de noodzakelijke basiskennis om toegang te verkrijgen tot de masteropleiding Gezondheidswetenschappen.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- de begrippen volksgezondheid, gezondheid, ziekte en functioneren beschrijven en hun definities geven
- de globale structuur, functie en werking van de belangrijkste systemen van het menselijk lichaam beschrijven
- indicatoren en maten voor verschillende aspecten van volksgezondheid en ziekte benoemen en beschrijven
- verschillen in (inter)nationale volksgezondheid en ziekte beschrijven en verklaren met behulp van (de interactie tussen) individuele en omgevingsfactoren
- de begrippen primaire preventie, secundaire preventie, tertiaire preventie, gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering, ziektepreventie, universele preventie, selectieve preventie en geïndiceerde preventie beschrijven en onderscheiden
- het begrip gezondheidsbevordering en de daarmee samenhangende kenmerken kennen en duiden
- kennis demonstreren van de principes van infectieziektenbestrijding en in dat kader beschrijvingen geven van soorten infecties, transmissie, overdracht, reproductie (R), primaire preventie en secundaire preventie
- de doelen, settings, kenwerken en afwegingen van screening beschrijven
- de besturing, zorgverlening, financiering, bekostiging en de doelen van het zorgsysteem herkennen en beschrijven
- de verschillende aspecten van de kwaliteit van de gezondheidszorg herkennen en beschrijven.

Ingangseisen

Je bent formeel toegelaten tot de premaster Gezondheidswetenschappen.

Toelichting aanmelden

De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van je aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat je inschrijfduur gestart is.
Houd daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens, de tentamendata van de cursus en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.

Voorkennis

Er wordt geen voorkennis uit het curriculum bekend verondersteld.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Deze cursus wordt begeleid via het digitale werkboek. Daarnaast is er een ongemodereerde discussiegroep.

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met open vragen.

Tentamentoelichting

Meld je tijdig aan voor het tentamen via je mijnOU-omgeving. In studiejaar 2024-2025 staat het tentamen op de volgende data gepland: 18-11-2024, 22-4-2025 en 8-7-2025.

Tentamendata

18-11-2024 14:00, 22-04-2025 19:00, 08-07-2025 14:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
- een digitaal werkboek,
- een tekstboek: Stronks, K., Burdorf, A. (2021). Leerboek Volksgezondheid en Gezondheidszorg (9e ed.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Mediagebruik

Er zijn enkele video’s opgenomen in het digitaal werkboek.

Digitale leeromgeving

Als student kun je gebruikmaken van de digitale leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en kun je met medestudenten discussiëren over de leerstof.