null BISS Seminar: 'denk na voordat je iets post op de social media'

INF_SocialMedia_RemkoHelms_14297_head_large.jpg
Veiligheid
BISS Seminar: 'denk na voordat je iets post op de social media'
Welk gevaar loop je door je gedrag en activiteiten op de social media, bijvoorbeeld als werkzoekende? Het was een van de thema’s tijdens het onlangs gehouden seminar bij BISS, het wetenschappelijk instituut van de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Hoofdonderwerp van het seminar was de verandering in het gebruik van klant- en personeelsgegevens.

Remko Helms, hoogleraar Informatiekunde aan de Open Universiteit en verbonden aan het BISS instituut, kijkt als leider van de publieksdiscussie uiterst tevreden terug op het seminar. 'De opkomst was met een 40-tal bezoekers prima. Het publiek bestond uit een mooie mix van wetenschappers, studenten, stafleden en mensen uit het bedrijfsleven. Ze kregen niet alleen een afgewogen en interessant programma voorgeschoteld, ook konden ze in een ongedwongen sfeer hun resultaten met elkaar delen. Kortom: het was een succes!'

Data 

Na de inleiding door Jos Lemmink, hoogleraar Marketing & Service Innovation bij BISS en Universiteit Maastricht, ging Nathalie de Vries, onderzoeker aan de Universiteit van Newcastle (Australië) in op manieren om inzicht te verkrijgen in het gedrag van de consument. “Gegevens, data, zijn daarbij in deze tijd een absolute must”, aldus Helms. “Volgens De Vries worden de scheidslijnen tussen datawetenschap en marketing steeds vager en leidt de versmelting tot betere resultaten voor zowel bedrijven als consumenten. In dit landschap moeten marketeers en business managers effectief leren samenwerken met datawetenschappers om voorop te lopen en concurrerend te blijven.”

Risico

Hoeveel gevaar loop je als potentiële werknemer door je gedrag en activiteiten op de social media? Volgens gastspreker Jason Thatcher, hoogleraar Informatiesystemen aan de Universiteit van Clemson, South Carolina (USA), is er wat dat betreft zeker sprake van een risico. Uit diverse bronnen blijkt namelijk dat besluitvormers gebruik maken van social media als Facebook en LinkedIn om beslissingen te nemen over potentiële medewerkers. Helms: 'Helaas is er nog weinig onderzoek gedaan naar de implicaties van deze praktijk. Maar je loopt als werkzoekende zeker een risico. Veel mensen zijn zich niet bewust van wie jouw posts allemaal kunnen zien. Laat staan dat ze weten dat die informatie een rol kan spelen bij sollicitaties. Vaak zijn die posts op zich onschuldig, maar het zijn de gezamenlijke posts die een bepaald beeld van een persoon schetsen. Volgens Thatcher maken veel besluitvormers gebruik van deze data op het moment dat ze iemand aan willen nemen en laten ze zich hier bewust of onbewust door beïnvloeden. Het zit immers in de mens om gelijkgestemden te zoeken en daarbij af te gaan op andere zaken dan alleen maar de skills van een persoon.'

Toetsen

Is hier een taak weggelegd voor BISS, als het gaat om meer wetenschappelijk onderzoek? Helms: 'Als BISS zijnde gaan we kijken of we de studie van Thatcher ook hier kunnen toetsen. De studie was nu vooral voorbehouden aan de Verenigde Staten en Jason Thatcher zou zelf graag zien of de studie in een andere culturele setting vergelijkbare resultaten oplevert. Maar goed, uit de  publieksdiscussie bleek in ieder geval dat niet veel mensen zich laten afschrikken door deze voorkennis. Men blijft niet bewust weg van de social media om te voorkomen dat persoonlijke gegevens worden gebruikt. Het kan zelfs in je nadeel werken als je niet op de social media zit en er vrijwel niets over je te vinden is.'

Bewust maken

Een ander heikel punt is volgens Helms de betrouwbaarheid van informatie op de social media. 'Kijk, het zit nu eenmaal in de mens om je beter voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Zodat je zaken gaat posten die eigenlijk niet bij je persoon passen of waar je niet echt achter staat. Als bedrijf loop je dan ook een risico als je je teveel door deze social media informatie laat leiden.'  
Een laatste punt van discussie is de vraag wie er nu eigenlijk verantwoordelijk is voor het tegengaan van het oneigenlijke gebruik van informatie. 'Het zal in de praktijk sowieso moeilijk te controleren zijn en het is maar de vraag of je het helemaal uit kunt sluiten. Ik denk dat het veeleer een kwestie is van het bewust maken van de social media gebruiker. Tegelijk moeten besluitvormers zich bewust zijn van de bias die kan optreden door data van social media te mengen in een beslissing over een potentiële kandidaat.'

Prof. dr. ir. Remko Helms